“RENAISSANCE is een krachtig statement dat precies mijn gevoel omschrijft: alsof de artiest in mij opnieuw is geboren,” zegt Davine. De Nederlandse zangeres spreekt vol trots over haar nieuwe album Renaissance. Het album bevat twaalf eigen, zeer persoonlijke songs die gezongen worden in de door haar zo geliefde Franse taal. Davine heeft een jaar aan dit album gewerkt waarop ze zowel haar respect aan het traditionele Franse chanson betuigt als kiest voor een eigen, vernieuwende sound. Als eerste single van het album is onlangs Cheveux Noirs verschenen. Een aanstekelijk lied met een metaforische lading. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, wie je bent of je nu zwart, blond, bruin of rood haar hebt. De speling van het lot, momenten van hoop en liefde waaien symbolisch als de wind door je haar, je leven.

“Ik geloof niet in toeval dus moet het Franse chanson wel met reden mijn pad hebben gekruist,” lacht Davine. “Het begon toen ik tijdens mijn opleiding besloot een Frans lied in te studeren. Die zwierige, poëtische taal vond ik zo mooi klinken. Er zat kennelijk iets Frans in mij zonder dat ik wist hoe ik daar vorm aan moest geven.” Davine besloot Frans te gaan studeren maar ze miste toch een extra dimensie, de muziek. Ze brak haar studie af en besloot haar zangcarrière vorm te gaan geven.

“Het begon toen ik tijdens mijn opleiding besloot een Frans lied in te studeren. Die zwierige, poëtische taal vond ik zo mooi klinken. Er zat kennelijk iets Frans in mij zonder dat ik wist hoe ik daar vorm aan moest geven.”

Davine: “Mijn moeder was zangeres en gitariste en had een elpee van Frida Boccara met daarop Cent Mille Chansons. Dat lied raakte mij zó enorm, daar moest ik gewoon wat mee doen. Ik begon mij verder te verdiepen in het Franse chanson: Aznavour, Brel, Bécaud, Patrick Bruel en vooral Édith Piaf, een fascinerende vrouw die leefde voor muziek en tot haar dood bleef zingen. Haar bezieling en gedrevenheid inspireerde mij enorm.”

Met die passie en toewijding maakte Davine zichzelf de finesses van het zingen van het Franse chanson eigen. Dat kreeg een bekroning toen zij in 2012 werd gekozen tot winnares van het Concours de la Chanson, een concours dat jaarlijks door de Alliance Française wordt georganiseerd ter promotie van het Franse chanson.In aansluiting op dit eerste succes bracht Davine haar gelijknamige debuutalbum uit waarop zij eigen versies zong van bekende Franse chansons van onder anderen Jean Ferrat, Édith Piaf en natuurlijk Frida Boccara.

Het succes Iachte haar ook op een ander vlak toe. In 2009 won zij de Dutch Model Awards Publieksprijs. Sindsdien verschijnt zij regelmatig op de internationale catwalks waaronder natuurlijk in haar favoriete Parijs.

In 2015 had Davine rond de tourstart in Utrecht een stevige radiohit te pakken met haar versie van de klassieker A Bicyclette van Yves Montand, waarin de romantiek van het wielrennen werd verpakt in de charme van het Franse chanson. Het nummer werd opgepikt door Radio Tour de France en daar volop gedraaid.

“We hadden al wat ideeën en teksten en hebben die opgenomen in wat Jan ‘schetsen’ noemde, grove demo’s die we later gingen inkleuren met arrangementen en andere muziekinstrumenten. Een werkwijze die mij uitstekend is bevallen”

In de zomer van 2016 begon Davine samen met producer Jan van Eerd (Wende, Ellen ten Damme, Spinvis, Hadewych Minis) en de Parijse tekstschrijfster Cristal G. te werken aan de liedjes voor haar nieuwste album RENAISSANCE. “We hadden al wat ideeën en teksten en hebben die opgenomen in wat Jan ‘schetsen’ noemde, grove demo’s die we later gingen inkleuren met arrangementen en andere muziekinstrumenten. Een werkwijze die mij uitstekend is bevallen,” vertelt Davine. Jan bracht veel ervaring in met het kleuren van een sound gevormd door de synthese van akoestische en elektronische (vintage) instrumenten.

De inspiratie voor het album RENAISSANCE wordt gevormd door het dagelijkse leven. Het leven in al z’n eenvoud met voor iedereen herkenbare momenten van liefde, geluk, verdriet en verlies. Zo bevat het album een lied over het plotselinge overlijden van de stiefvader van Davine, maar ook een vrolijk lied over haar liefde voor Parijs. Natuurlijk komt ook de liefde in al haar facetten aan bod.

Voor twee liedjes is de muziek geschreven naar gedichten van de wereldberoemde Franse dichter en toneelschrijver Jacques Prévert. Al eerder werden teksten van Prévert op muziek gezet w.o. de klassieker Les feuilles mortes. (gezongen door o.a. Yves Montand)

“Onder invloed van de ontwikkelingen in de Franse muziek met relatieve nieuwkomers als Stromae en Christine and the Queen heb ik op RENAISSANCE gekozen voor een eigen stijl met een knipoog naar het traditionele Franse chanson,” legt Davine uit. Die eigen stijl straalt ook in de coverfoto van het album RENAISSANCE. Davine: “Die foto verwijst naar de naaktheid bij de geboorte. En dat is exact het gevoel dat RENAISSANCE mij geeft: alsof ik opnieuw ben geboren!”

RENAISSANCE van Davine is de eerste release op het nieuwe platenlabel Records Gramophonique – Finest French Music. Binnenkort volgen meer releases van deze nieuwe Frans-Nederlandse platenmaatschappij gevestigd in Hilversum – Parijs – Lyon.

“RENAISSANCE is een krachtig statement dat precies mijn gevoel omschrijft: alsof de artiest in mij opnieuw is geboren,” zegt Davine.

Davine over de liedjes op het album RENAISSANCE

l’Amant
“Dit lied gaat over een intense liefdesrelatie die heel voorspelbaar eindigt met de man die nog even sigaretten moet kopen en nooit meer terugkomt. Jaren later komt zij hem weer tegen en kan ze met een licht glimlachje terugkijken op hun relatie.” Na al het geleden verdriet staat ze er nu boven.

Laisse toi faire
“Dit is voortgekomen uit een zomervakantie in Portugal. Toen ik in zee aan het zwemmen was realiseerde ik me dat je met de stroom mee moet gaan, maar dat je er soms achter komt dat je toch tegen de stroom in aan het gaan bent. Ik heb geleerd mijn koers te bepalen, ik richt mijn ogen naar de lucht en laat me gaan met de stroom.”

Dans cette ville
“Dit lied gaat over de liefde die ik voel voor de stad waar ik woon. Het thuiskomen in mijn eigen stadje met het gevoel er ook echt thuis te horen. En nee die accordeon mocht er niet in ontbreken.”

Cheveux noirs
“De eerste single van mijn nieuwe album. Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Een metafoor: Of je nu zwart, blond, bruin of rood haar hebt. De speling van het lot en geluk waait als een wind door je haar.”

Sans façon
“De tekst gaat over een onstuimige liefde. De dame in kwestie gaat naar haar vriend, ze kleedt zich heel snel voor hem uit waarna de man alleen maar met open mond naar haar blijft kijken. Zij snapt er helemaal niets van, loopt weg en belandt op straat. Maar in haar verbazing heeft ze niet in de gaten dat zij nog steeds naakt is.”

Le chat et l’oiseau
“Geschreven naar een gedicht van Jacques Prévert. Dat gedicht sprak mij heel erg aan. De dorpskat heeft de geliefde dorpsvogel maar half opgegeten, waardoor hij zijn moord niet kan verhullen” . Moraal van het verhaal «  doe nooit iets half ».

Déjeuner du matin
“Eveneens een lied naar een gedicht van Prévert. De minnaar ontbijt, praat niet met haar, kijkt niet naar haar en vertrekt zonder omkijken in de regen. Zij blijf huilend achter……”

Je crie l’amour
“Er gebeuren veel nare dingen in de wereld, oorlogen en andere ellende. Ik begrijp daar niets van en schreeuw de liefde uit als hoop voor de toekomst. De liefde is het enige belangrijke in het leven.”

Je m’ennuie
“Ik ben alleen achter gebleven en mijn liefde is voorgoed weg. Ik heb al mijn tranen geplengd en ben nu helemaal op mijzelf aangewezen. Zonder jou is er niets aan en verveel ik mij dodelijk.”

Paris mon amour
“Dit is mijn ode aan Parijs. Als ik aankom op Gare du Nord begint mijn bloed al sneller te stromen. Ik ben betoverd door Parijs, z’n historie, z’n gebouwen, z’n kunst en z’n schoonheid. Als ik weer in Parijs ben, ben ik intens gelukkig.”

Hé! J’ai une idée
“Dit liedje gaat over het plotselinge overlijden van mijn stiefvader in 2015. Mijn stiefvader was 26 jaar lang in mijn leven en hij overleed van het ene op het andere moment. Hij had net zijn eerste roman geschreven, een langgekoesterde droom, waaraan hij jarenlang had gewerkt. Twee weken voor de verschijning van het boek overleed hij.”

La première fois
“Dit gaat over de eerste keer dat je iemand ziet en dat er een vonk overslaat. Over die ene blik waarin jij een hele toekomst samen voor je kunt zien.”

Het gebruik van de persfoto’s onder vermelding van Fotograaf Rinze Vegelien, Creative Director Ton Damen. Waar mogelijk een verwijzing opnemen naar www.davine.nl Alle rechten voorbehouden ©2017 Voix d’or Records, a division of RECORDS GRAMOPHONIQUE